nuffnang

ohbelog

apesal

rakan blog

Tambah Trafik Anda

latest posts

Wednesday, February 22, 2012

Nomophobia: Fobia Hidup Tanpa Handphone

Korang mesti pernah tertinggal handphone kat rumah, atau bateri kong tiba-tiba, pastu korang macam ade satu perasaan yang macam shit giler. Silap hari bulan boleh emo. Camne nanti pakwe makwe korang marah? Camne kalo ade emergency tiba-tiba? Camne kalo ade call penting urusan kerja yang mesti korang jawab? Lagi-lagi lepas kewujudan smartphone yang macam-macam app kita harapkan dari handphone. Aku pernah bangun lambat sebab alarm clock tak bunyi sebab bateri habis. Macam shaitan je.


Perasaan pelik tanpa ada handphone disisi semua orang pernah rasa, dan sejak 2008 ia telah di announced sebagai actual phobia, yang dikenali sebagai nomophobia <no-more-phobia?>. walaupon cam pelik je phobia ni, survey yang dilakukan menunjukkan phobia ni semakin meningkat di Britain, terutama wanita. Yes. Wanita. Wanita memang pelik kadang-kadang. No offence.
Menurut kajian itu, 2/3 dari 1000 responden mengaku sangat takut jika handphone takde disisi. Lebih dari 41% dari 1000 tu ada 2 handphone atau lebih, in case one of them jadi ape-ape.
Kajian tu jugak menunjukkan wanita lebih cenderung untuk risau berbanding lelaki, dengan 70% perasaan takut dalam kalangan wanita berbanding 61% dalam kalangan lelaki. Juga dapat dibuktikan generasi y (18-27 tahun) adalah nomophobic, dengan 77% dari mereka mengaku tak boleh hidup tanpa handphone.



teknik menggunakan tetek sebagai poket, inspirasi dari doraemon.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...