nuffnang

ohbelog

apesal

rakan blog

Tambah Trafik Anda

latest posts

Monday, February 27, 2012

Info: Pembiakan Kejam Ayam Dalam Matrix

Andre Ford, seorang pelajar architecture di Royal College of Art, mencadangkan idea untuk menternak ayam didalam vertical matrix. Struktur matrix tu boleh menampung 1000 ayam yang “dibela” dalam keadaan yang separuh hidup. Ayam diletakkan didalam matrix, dan dibunag cerebal cortex, satu bahagian dari otak ayam dan juga dibuang kakinya. Struktur tu juga menyalurkan makanan, air dan udara untuk “ayam hidup” tersebut melalui salur arteri, dan juga berak melalui cara yang sama.






Dengan teknik ini, ayam lebih senang dijaga, Cuma dibiarkan tergantung macam zombie, dan akan diambil untuk dijual bila dah mencapai berat yang cukup. Macam pembiakan daging, bagi aku sangat kejam, sebab ayam tu seolah-olah tak hidup.

Menurut Ford lagi, idea dia akan lebih diterima jika term “binatang “ tak digunakan untuk merujuk daging yang akan berakhir di pinggan makan. Binatang adalah benda yang disimpan, dijaga dengan elok dan kasih sayang, katanya.






Ayam yang dibiakkan disimpan, dan diubahsuai seacra genetic untuk menghasilkan peha dan dada yang lebih besar. 6billion ayam setahun disembelih untuk industry pelik ini. Hmm. Apa pandangan korang? Bagi aku macam kejam.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...